Nová emisní norma Euro 7 byla schválena na plenárním zasedání v Bruselu. Nové nařízení aktualizuje limity pro emise výfukových plynů, jako jsou například oxidy dusíku, pevné částice, oxid uhelnatý a amoniak, a zavádí nová opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií. Řadě států včetně České republiky, které nesouhlasily s původním přísným návrhem Evropské komise, se podařilo dosáhnout výrazných změn.

Automobilky by měly snižovat emise nových vozů méně, zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu. Na setkání s novináři to uvedl v září ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Jaká bude konečná verze nařízení, ukážou až příští týdny. Nyní budou následovat jednání zástupců Evropského parlamentu, Evropské komise a španělského předsednictví Rady EU. Europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který je zpravodajem návrhu v EP, už dříve uvedl, že doufá, že se konečné dohody podaří dosáhnout do konce letošního roku.

Hlavní změnou je, že nová norma s pořadovým číslem 7 bude vycházet ze stávající normy Euro 6 pokud jde o emisní limity i podmínky testování. Pro výrobce to znamená výrazné usnadnění práce se spalovacími motory, které uvedou na trh v příštích letech. Stávající kompromis také počítá s mírnějším systémem palubního monitorování emisí po celou dobu životnosti vozidla nebo měření obrusů pevných částí z brzd a pneumatik.

„Kompromis počítá se zachováním limitů na úrovni Euro 6, to byl náš klíčový požadavek. Aby automobilky zůstaly konkurenceschopné i v době, kdy musejí investovat do vývoje elektromobility,“ řekl Kupka.

Podle původního návrhu měla nová norma začít platit pro osobní vozidla od poloviny roku 2025 a o dva roky později pro nákladní vozy. Dle Kupky klíčová debata o termínech státy teprve čeká, posun však přineslo již španělské předsednictví Radě Evropské unie. Navrhlo, aby se lhůty pro dodržování nových pravidel automobilkami navázaly na vstup nařízení v platnost. Nový návrh počítá se zavedením opatření 24 měsíců od vstupu normy v platnost u nových osobních modelů a o 36 měsíců u stávajících modelů. To je podle výrobců pořád málo času na přípravu.

„Původní termín v polovině roku 2025 byl nereálný. Za tu dobu nelze připravit úpravu výroby vozidel. Návrh za španělského předsednictví počítá s dvouletou lhůtou, i to je ale extrémně málo času. V rámci této lhůty budou výrobci čekat dvanáct měsíců na prováděcí předpisy Evropské komise. To je mimo realitu,“ tvrdí výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Zdroj: www.e15.cz