Volkswagen vidí svoji budoucnost ve výrobě aut s elektrickým pohonem. Do elektrifikace a digitalizace hodlá v letech 2020–2024 investovat skoro 60 miliard eur (v přepočtu zhruba 1,54 bilionu korun).

 

Největší světová automobilka Volkswagen vidí svoji budoucnost jednoznačně v hromadné výrobě aut s elektrickým pohonem. Do elektrifikace a digitalizace hodlá v letech 2020−2024 investovat skoro 60 miliard eur (v přepočtu cca 1,54 bilionu korun). Budou to zhruba dvě pětiny celkových investic, které koncern ve zmíněném pětiletém období plánuje.

Dozorčí rada, jež zasedala v pátek, kromě investičního programu rovněž schválila dlouhodobé prodejní cíle, a to do konce roku 2029.

Výkonný šéf a předseda představenstva Volkswagenu Herbert Diess na to jde docela zostra. Další debata o tom, na jaký pohon koncern vsadí, je podle něj už zbytečná. “Musí se prosadit elektromobilita. Zavádějící a částečně iracionální diskuse o předpokládaných alternativních pohonech musí skončit v písku,” cituje Diesse server Faz.net.

60 mld. eur

je hodnota investic, které Volkswagen hodlá vynaložit na vývoj, výrobu a digitalizaci. Jsou to zhruba dvě pětiny všech jeho investic plánovaných na příštích pět let.

26 milionů

aut na elektrický pohon, včetně hybridů, plánuje Volkswagen vyrobit do roku 2029, rozhodla v pátek dozorčí rada koncernu.

Původní pětiletý plán, schválený loni (a rozvržený do konce roku 2023), počítal s investicemi do elektromobility a digitalizace v hodnotě 44 miliard eur. To byla necelá třetina celkových předpokládaných investic. V novém plánu představují zhruba dvě pětiny.

Dozorčí rada Volkswagenu přepsala i předchozí dlouhodobé výrobní a prodejní cíle. Koncern by podle ní měl do konce roku 2029 vyvinout a uvést na trh přibližně 75 modelů poháněných pouze elektricky a dalších 60 modelů na hybridní pohon. Prodej hybridů mají mít na starosti hlavně značky Audi a Porsche.

Loňský plán počítal s tím, že koncern do konce roku 2028 vyrobí 22 milionů aut poháněných jenom elektricky. Tento cíl, jehož má být dosaženo v roce 2029, byl nyní zvýšen na 26 milionů aut. Dalších skoro šest milionů mají být vozy s hybridním pohonem.

Zhruba dvě třetiny aut z uvedeného počtu se mají postavit na modulární platformě označované jako MEB, speciálně vyvinuté pro elektrické vozy.

Tuto platformu, významně šetřící výrobní náklady, budou sdílet především “masové” značky VW, Seat a Škoda, informuje list Handelsblatt. Pro luxusní značky Porsche a Audi už koncern vyvíjí novou elektrickou platformu, pracovně označovanou jako PPE.

INFOGRAFIKA – Základní ukazatele koncernu Volkswagenu Group

V Německu bude Volkswagen elektrická auta podle schváleného plánu vyrábět ve Cvikově, Drážďanech, Emdenu, Hannoveru a Stuttgartu.

K továrnám Audi v Ingolstadtu a Neckarsulmu, které nyní trápí velice nízké využití výrobních kapacit, se dozorčí rada nevyjádřila. Nejspíš vyčká, co jí navrhne nový šéf této dceřiné firmy Markus Duesmann, který se ujme řízení Audi začátkem dubna. Předtím pracoval pro konkurenční BMW, odkud také v červenci roku 2015 přišel nynější šéf Volkswagenu Herbert Diess.

“Plánovaný přechod k elektrifikaci prospěje jak továrnám Audi, tak továrně VW v Bratislavě,” prohlásil šéf koncernových odborů a jeden z nejvlivnějších členů dozorčí rady Bernd Osterloh.

Zatím je také nejasné, na jakém místě Volkswagen postaví svoji novou továrnu, kde by se měly vyrábět hlavně nový Passat a také Škoda Superb. Favoritem je Turecko, ale Němci své rozhodnutí odložili poté, co turecká armáda vtrhla do severovýchodní Sýrie − na území kontrolované Kurdy. Tato akce z první poloviny října vyvolala rozpornou mezinárodní reakci.

Ale vláda v Ankaře podle serveru Manager-magazin.de ve svém úsilí získat významnou investici nepolevila. “S německou stranou jsme kontakty nepřerušili,” řekl ministr průmyslu Mustafa Varank. Volkswagen podle tureckého svazu automobilových dodavatelů už před několika měsíci zahájil konkrétní jednání s jeho členy. “Pro slábnoucí turecké hospodářství by německá investice představovala velkou vzpruhu,” uvádí Alper Kanca ze svazu dodavatelů.

O německou investici v hodnotě přesahující miliardu eur usiluje také Bulharsko, jehož vláda má ambici vybudovat národní automobilový průmysl. Zájem projevilo také Rumunsko.

 

autor: Reuters
S přispěním Jaroslava Krejčího

 

Zdroj: www.archiv.ihned.cz