Evropa bude druhým rokem po sobě světovou jedničkou v prodeji elektromobilů. S tím přichází ale i nutnost vybudovat prakticky od nuly celý dodavatelský řetězec pro dodávku baterií do elektromobilů. Prozatím jsou totiž akumulátorové články, základní stavební kámen baterií, dodávány pouze firmami ze zahraničí. Evropská unie nyní plánuje ukončit dominanci Číny a Jižní Koreji na evropských bateriových trzích.

Evropskému trhu, co se dodávek akumulátorových článků týče, v současnosti dominuje čínská společnost Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. a jihokorejská LG Energy Solution, jak informoval server Bloomberg Green.

Potenciální evropští výrobci akumulátorových článků se objevují v severských zemích, Velké Británii, Německu, Francii i Polsku. Rozvoji firem mohou pomoci štědré státní dotace. Očekává se, že rozvoj výroby baterií bude podpořen částkou až 6,1 miliard eur, investiční plány firem pak odpovídají částce až desetkrát vyšší a to pouze pro nadcházející rok.

Kandidátů na kontinentální jedničku na trhu je hned několik. Bloomberg Green zmiňuje startupy Northvolt AB ze Švédska, britský Britishvolt Ltd., francouzský  Automotive Cells Co. a dále společnosti Tesla a Volkswagen. Agentura BloombergNEF odhaduje, že kontinent by mohl zaznamenat nárůst svého podílu na celosvětové výrobě článků až na 31 % do roku 2030. V minulém roce měl přitom pouhých 7 %.

„Vytváříme zcela nové evropské hospodářské odvětví, zcela nový ekosystém. Investice se již nyní přímo hrnou,“ uvedl v rozhovoru Maroš Šefčovič, viceprezident Evropské komise dohlížející na iniciativu týkající se baterií. 

BloombergNEF odhaduje, že do roku 2030 se bude v Evropě produkovat okolo 31 % všech akumulátorových článků. Prvenství bude držet Čína s 59 %, 6% podíl připadne s největší pravděpodobností USA.

Prodej elektromobilů v Evropě se v minulém roce téměř zdvojnásobil na celkově 1,3 milionů kusů. Letos se odhaduje, že se prodej vyšplhá až na 1,9 milionů. Například němečtí výrobci Volkswagen a BMW připravují nové elektrické modely aut, přičemž Ford či Volvo se zavázaly vyrábět téměř všechny vozy elektrické.

V současnosti se do popředí závodu o to být bateriovou jedničkou dostává Německo. Spolková republika se zavázala, že na vybudování bateriového dodavatelského řetězce přispěje až 2,6 miliardami eur. Na své území láká společnosti jako je Tesla, CATL, LG Energy či ACC.

Zdroj: www.oenergetice.cz