Využívání zeleného vodíků je součástí plánů řady zemí v rámci jejich snah o postupnou dekarbonizaci hospodářství. Čínští státní plánovači tak nezůstávají pozadu, a stanovili pro zemí v oblasti zeleného vodíku cíle pro rok 2025. Kromě výroby zeleného vodíků cíle stanovují například i počet vozidel poháněných vodíkem na tamních cestách.

.
Čína, která je největším světovým producentem emisí, se v posledních letech kromě pokračující výstavby uhelných elektráren rovněž intenzivně věnuje rozvoji nízkoeminích zdrojů. Zatímco v sektoru výroby elektřiny a tepla je přímá náhrada fosilních paliv z technologického hlediska relativně snadná, v případě dopravy a průmyslu již ne.

Mnoho zemí se tak upíná na zelený, či alespoň modrý, vodík, který by mohl kromě poskytování sezónní akumulace rovněž pomoci nahradit fosilních paliva v průmyslové výrobě. Svůj cíl pro výrobu zeleného vodíku si tak podle agentury Reuters prostřednictvím státního plánovače NDRC (Národní rozvojová a reformní komise Čínské lidové republiky) stanovila i Čína, která plánuje do roku 2025 navýšit výrobu zeleného vodíku na 100 až 200 tisíc tun ročně, v dalších letech by měl tento objem dále růst.

„Rozvoj vodíku je důležitý krok pro energetickou transformaci a velkou podporou pro čínské cíle v oblasti dosažení vrcholu emisí a uhlíkové neutrality,“ uvedl Wang Xiang z NDRC.

.

Čína podle informací tamní vlády aktuálně vyrábí zhruba 33 milionů tun vodíku ročně, 80 % z tohoto objemu vyrábí s využitím uhlí a zemního plynu, zbylou část tvoří především vedlejší produkty z průmyslových procesů. Oficiální statistiky podle agentury Reuters nezahrnují podíl zeleného vodíku.

Podle Čínské vodíkové asociace by poptávka po vodíku měla v zemi vzrůst do roku 2030 na celkem 35 milionů tun ročně, do roku 2050 by měla dosáhnout až 60 milionů tun.

Kromě průmyslu by zelený vodík měl nalézt uplatnění i v oblasti dopravy, kdy by dle NDRC mělo na čínských silnicích do roku 2050 jezdit na 50 tisíc vodíkem poháněných vozidel.

Zdroj: www.oenergetice.cz