Německý producent lepidel, tmelů, pracích a čisticích prostředků Henkel testuje ve společném projektu se společnostmi R-Cycle a Korozo Group možnosti využití digitálního produktové pasu (DPP). DPP v tomto případě zaznamenává údaje o lepidle použitém na výrobu stojacího sáčku, zpřístupňuje je v průběhu celého životního cyklu výrobku, a zjednodušuje tak proces recyklace obalu.

Společnost Henkel má dvě divize – Adhesive Technologies (dodává na světový trh lepidla, tmely a funkční nátěry) a Consumer Brands (dodává na trh prací a čisticí prostředky a přípravy pro vlasovou péči). Turecká společnost Korozo Group patří mezi výrobce bariérových folií, sáčků a flexibilních obalů a pro řadu produktů z divize Henkel Consumer Brands poskytuje obalová řešení. Pro laminaci stojacích sáčků přitom turecký dodavatel  využívá lepidlo Loctite Liofol bez obsahu rozpouštědel, jež produkuje divize Henkel Adhesive Technologies.

Při testování výhod, jež poskytuje digitální produktový pas, zmíněné společnosti spolupracují s německou aliancí R-Cycle, která poskytuje datovou infrastrukturu potřebnou pro provoz DPP. Tu nabízí jako softwarovou službu přístupnou všem výrobním, zpracovatelským, třídicím nebo recyklačním zařízením po celou dobu životního cyklu výrobků z plastů. Tato infrastruktura je založena na standardech GS1 pro identifikaci.

Každý obal, při jehož výrobě je použito uvedené lepidlo, je označen QR kódem, který zajišťuje přímý přístup ke všem potřebným údajům ve standardizovaném formátu. „Aplikace využitá společností Henkel velmi dobře ukazuje, jak lze v DPP zaznamenávat relevantní informace o použitých součástech obalu –  v tomto případě o lepidle – a zpřístupnit je v průběhu celého životního cyklu výrobku,“ říká Benedikt Brenken, ředitel  R-Cycle. Údaje o lepidle zjednodušují třídění obalu a proces jeho následné recyklace, pomáhají šetřit zdroje a zvyšují míru recyklace.

Henkel je podle svého tiskového sdělení díky DPP schopen sbírat informace o emisích uhlíku, které při výrobě a používání laminačního lepidla vznikají. Tyto informace jsou rozhodující pro splnění požadavků Nařízení EU o ekodesignu pro udržitelné výrobky (ESPR –  Ecodesign for Sustainable Products Regulation), a pro posouzení uhlíkové stopy výrobku během celého jeho životního cyklu. „Snížení spotřeby surovin a minimalizace potřebných zdrojů jsou klíčové pro zajištění udržitelné budoucnosti,“ dodává Philippe Blank, vedoucí oddělení oběhového hospodářství ve společnosti Henkel.

Nařízení ESPR , schválené loni v květnu, předpokládá postupné zavedení digitálního produktového pasu (DPP) pro výrobky ze všech odvětví s výjimkou léčiv, potravin a krmiv. Má jít o jeden ze základních nástrojů pro uskutečňování principů cirkularity zahrnujících mj. recyklaci materiálů a komponent.

Zdroj: www.svetbaleni.cz