Dnes poslanecká sněmovna projednává novelu zákona o potravinách, jehož cílem mělo být stanovit povinný podíl českých potravin v obchodech. Ačkoliv se poslanci již dříve nechali slyšet dnes tento návrh nepodpoří, nadnárodní obchodní řetězce si najali dvě reklamní agentury a rozjely masivní reklamní kampaň „Drahé jídlo“. Reklamní šoty v hlavních vysílacích časech v televizích atd. musely stát desítky, ale spíše stovky milionů korun. Jinými slovy, tak moc potřebují a bojují za to, aby u nás mohli prodávat zahraniční potraviny, že nelitují peněz. Myslím, že kdyby tyto peníze daly na to, aby našim zemědělcům a potravinářům zaplatili férovou cenu, za jejich produkty a nabízeli více českých regionální produktů, bylo by to lepší. Co říkáte?

Konkrétní příklad. Naši zemědělci mají problém prodat brambory z loňské sklizně, protože se kvůli COVIDu prodávají méně a v EU byla vysoká úroda. Všechny země se snaží udat svou úrodu. Nemám nic proti zemědělcům v zahraničí, i oni se logicky snaží svou úrodu prodat. A tak u nás můžete narazit na toto situaci, že obchodník nabídne zákazníkovi v jeden okamžik, aby si vybral brambory ze Španělska, Francie, Německa, Holandska a k tomu připojí jedna z Česka. Je to podle Vás v pořádku? Nemělo by to být tak, že nabídne čtvery od českých pěstitelů a třeba jedny ze zahraničí? Kolik si myslíte, že tito obchodníci nabízí českých brambor ve svých domovských zemích? Myslím, že ani nemusím odpovídat.

Zdroj: FB Martin Pýcha